Internet uit de cabriolet

Wordt de auto de verlosser van het buitengebied?

In: Glasvezel internet, Buitengebied, Thuiswerken, Glasvezel, Internet

Internet uit de cabriolet

Om gebruik te kunnen maken van systemen voor entertainment, navigatie, noodoproepen en voertuigmonitoring, communiceren moderne auto’s via mobiele radio- en satellietverbindingen met de buitenwereld. Telecomproviders houden daar rekening mee bij de inrichting van hun mobiele netwerken. Bewoners van het buitengebied zijn voorlopig beter af in hun auto dan in hun woning.

eCall

Sinds april 2018 moeten nieuwe in Europa verkochte auto’s en lichte bedrijfswagens zijn voorzien van eCall: een systeem dat na een zware aanrijding automatisch contact legt met een alarmcentrale en melding maakt van de plaats van het ongeval, het merk en type van het voertuig, de rijrichting en het aantal inzittenden. Daarna wordt een spraakverbinding tot stand gebracht met de meldkamer om de hulpverlening op gang te helpen.

Verplichting schept kansen

De autoindustrie heeft op de invoering van eCall geanticipeerd door systemen in te bouwen die gekoppeld zijn aan een eigen servicecenter. Bij een noodsituatie schakelen die automatisch door naar de 112-alarmcentrale. De systemen van BMW, Citroën, Ford, Opel, Volkswagen en Volvo voldeden voor de invoering al aan de richtlijnen voor de Emergency Call. Inmiddels werken verschillende automerken samen met onder andere Deutsche Telecom en Vodafone om nieuwe diensten te ontwikkelen die gebruik kunnen maken van de eCall verbindingsmodule.

De heilige koe gaat digitaal

Een mobiel verbonden voertuig biedt eindeloze mogelijkheden: locatiebepaling, op afstand starten of stoppen, toegangscontrole, parkeerservice, voertuiginspectie, wifi, noodhulp; kortom alle diensten die via een IP-adres communiceren. Daar is ook een verdienmodel aan te verbinden; eCall is gratis, maar andere digitale diensten zijn dat niet. Voor Opel OnStar en Volvo On Call sluit je bijvoorbeeld een persoonlijk abonnement af, terwijl de verschillende BMW ConnectedDrive diensten als optie kunnen worden aangeschaft en aan het voertuig verbonden blijven.

Internet uit de cabriolet

Wat is het verband tussen de digitale ontwikkelingen in de autoindustrie en de vraag naar snel internet in het buitengebied? Er rijden dik 8 miljoen personenauto’s in ons land, waarvan een groeiend deel voortdurend online is. Ondanks de inspanningen van burgerinitiatieven en marktpartijen zijn er nog maar weinig glasvezelprojecten gerealiseerd. Ook als er voldoende deelnemers zijn gevonden om de aanleg en exploitatie van nieuwe netwerken te kunnen financieren, duurt het gemiddeld nog anderhalf tot twee jaar voor de eerste aansluitingen worden opgeleverd. In de tussentijd is het geen gekke gedachte om voor een paar tientjes per jaar gezellig met het hele gezin onder de carport te kunnen genieten van de wifi hotspot in de auto. Zijn de kinderen ook weer eens buiten.


Glasvezel Scan
Breedband voor bedrijven, burgers of meteen voor iedereen? Ontdek de kansen binnen uw gemeente!