Wethouder, wij willen glas in de stad!

Verglazing stedelijk gebied en dorpskernen inzet gemeenteraadsverkiezingen

In: Glasvezel internet, Bedrijventerrein, Buitengebied, Kern en woonwijk, Digitale gemeente, Glasvezel, Internet

Wethouder, wij willen glas in de stad!

Alle tegenargumenten van netwerkproviders en adviesbureaus ten spijt, groeit de vraag naar glasvezel binnen de bebouwde kom. Wie na 21 maart als gemeentebestuurder verder wil, moet zich kunnen uitspreken over nut, noodzaak en de eventuele financiering van glasvezelnetwerken.

Glasgekte groeit

KPN is zo goed als helemaal gestopt met de uitrol van glasvezel en investeert in plaats daarvan in het upgraden van het kopernetwerk, waarmee internetsnelheden tot 400 Mb/s mogelijk worden. Ziggo biedt die snelheid nu al aan particulieren met een kabelaansluiting, terwijl zakelijke klanten over de kabel maximaal 500 Mb/s kunnen afnemen. Het hybride netwerk van Ziggo is geschikt om nog veel hogere snelheden te kunnen leveren, zodat het aanbod de komende jaren kan meegroeien met de vraag. Andere kabelaars investeren liever in glasvezel en afgaand op recente uitingen in de media, lijkt dat ook de wens van veel kiezers te zijn.

Tom Poes, verzin een list

Politici van Barendrecht tot Heerenveen zijn zich bewust van het belang van snel internet en zijn overtuigd van de toegevoegde waarde van glasvezel binnen de bebouwde kom. Zelfs in gemeenten waar over de bestaande netwerken meer dan 200 Mb/s kan worden aangeboden, zijn initiatieven ontstaan die ijveren voor de aanleg van glasvezel. Een belangrijk verkiezingsitem voor kandidaat-wethouders dus, maar hoe zorg je ervoor dat glasvezelbeloften geen schuld maken? Ollie B. Bommel, bezorgd burger te Rommeldam zou zeggen: Tom Poes, verzin een list!

Onderzoek is de basis

Van exploitanten van kabel- en kopernetwerken is weinig te verwachten: zij zien de investeringen die zij de afgelopen jaren in hun netwerken hebben gedaan niet graag verdampen. Er moeten andere partijen of alternatieve oplossingen worden gevonden, maar hindernissen zijn er volop. Ruim 95% van Nederland heeft al een vorm van snel internet, niemand wil dat alle straten worden opengegooid en kiezen doen wij vooral met de portemonnee. Zo is de Ferrari F12 supersnel, maar tegelijk de minst verkochte auto van 2017. Nederland ging massaal voor de Renault Clio, een autootje dat vlot genoeg is om snelheidsovertredingen mee te verzamelen en wat nog veel belangrijker is: zeer betaalbaar.

Een list zal een gemeentebestuurder niet helpen. De ervaring leert dat onafhankelijk advies over nut, noodzaak en financiering op basis van gedegen onderzoek meer soelaas biedt.